I en hverdag hvor nyheter og informasjon strømmer på fra alle kanter, er det ekstra viktig å være kritisk. Hvem sier hva, og ikke minst; hvorfor? Finnes det kanskje en skjult agenda, eller kommersielle baktanker?
Jungelen av informasjon er vanskelig å navigere i. Noen er først. Noen har mest. Noe kommer fra folk du kjenner, eller fra noen på nettet. Et godt tips: Bruk sunn skepsis! Har innholdet flere kilder og perspektiver? Da øker troverdigheten.
Norske journalister arbeider etter retningslinjer som skal sikre at innholdet vi sprer er korrekt, oppdatert og kildekritisk. En slags garanti for at det du blir servert er etterrettelig. Til syvende og sist er det likevel du selv som må være kritikeren. Uansett hva du leser, ser eller hører i mediehverdagen du lever i, er ønsket vårt at du skal stoppe opp og spørre: Hvor har du det fra?
«Hvor har du det fra?» – Kampanjen for journalistikken står bak denne testen og konkurransen. Kampanjen har som mål å bidra til at unge skal bli gode og kritiske mediebrukere – gjennom kunnskap om kildekritikk, journalistisk metode og presseetikk . Bak kampanjen står et samlet medie-Norge: Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund, Landslaget for lokalaviser, Fagpressen og Mediebedriftenes Landsforening, samt NRK og TV2.
Kontaktperson: Prosjektleder Arnt Sommerlund, e-post post@journalistikken.no
Her kan du lese mer om kildekritikk, presseetikk, og journalistenes Vær Varsom-plakat.